Sunday 11 December 2016

Jalan - jalan Jepun 2015: Autumn di Lake Kawaguchiko Bah.2

13 November 2015

Selepas puas berposing di Maple Corridor kami pergi semula ke hentian bas yang kami turun sebelum ini untuk menaiki bas retro. Kami tak lama menunggu. Dalam 15 minit bas yang ditunggu-tunggu ni pun sampai. Kali ni bas yang kami naiki ni penuh dengan penumpang dan kami terpaksa berdiri dan bersesak-sesak. Maybe sebab masa tu di hujung minggu dan peak season. Hentian kami seterusnya adalah hentian ke 11

3. Pleasure cruise / Ropeway stop (Hentian ke 11)

Tak jauh dari hentian ni ada terdapat restoran halal, restoran India. Kami singgah di sini untuk makan tengahari. Sejak di Jepun inilah kali kedua kami makan proper meal. Sebelum ni kami makan di Chicken Man, di Ameyoko Street, Tokyo. Seterusnya kami hanya makan onigiri dan megi mi sahaja untuk mengalas perut. Memang jimat.

Restoran ni kecil je tapi oleh kerana kami sahaja pengunjung masa tu jadi tak de lah kami rasa tak selesa.

Alladin Restaurant . Restoran halal ni terletak di tepi jalan di Tasik Kawaguchiko. Memang akan perasan dan tak payah tercari-cari

Chicken beriyani. Harga kalau tak silap 1000 yen sepinggan
Selepas menjamu selera kami pergi ke tepi tasik. Kat sini ada cruise untuk keliling tasik. Mula-mulanya kami berniat nak naik tapi tak jadi sebab kami kesuntukan masa dan cuaca agak kurang baik.
 Takut rushing dan tak lah dapat enjoy view sangat dengan cuaca berjerebu dan mendung macam ni. So kami ambil keputusan untuk naik Kachi Kachi Ropeway untuk melihat pemandangan tasik dari puncak Gunung Tenjo.

Jeti pleasure cruise

Sebelum naik ropeway kami jalan-jalan  dulu di taman di tepi tasik untuk menikmati pemandangan musim gugur. View  autumn di tepi tasik ni memang awesome.Walaupun tak dapat melihat Gunung Fuji terubat sedikit rasa kecewa di hati dengan view sebegini

Daun pun banyak dah berguguran

Bukan sahaja kami yang rasa seronok di tepi tasik ni.My son pun enjoying himself

Stesen Kachi - kachi Ropeway terletak tak jauh dari tepi tasik. Within walking distance

Selepas dah puas-puas jalan kat tepi tasik kami pun pergi ke stesen Kachi -Kachi Ropeway untuk naik ropeway (kereta kabel). Queue untuk naik ropeway ni pendek sahaja. Sekejap je kami dah naik ropeway. Ropeway ni membawa kami ke puncak Gunung Tenjo dalam masa beberapa minit sahaja.

View dari stesen Kachi -kachi Ropeway di puncak Gunung Tenjo

Pemandangan sekitar Tasik Kawaguchiko dari Observation Deck Gunung Tenjo memang cantik. Pokok-pokok di sekeliling semuanya dah bertukar warna. Semuanya nampak merah dan kuning.  View di sini pastinya lebih menakjubkan kalau Gunung Fuji  kelihatan

Ada banyak patung Kachi-kachi Yama menghiasi tempat ini. Ropeway ini mendapat namanya dari watak cerita rakyat Kachi -kachi Yama. Ianya merupakan karektor yang popular dari cerita rakyat  Dazai Osamu yang mengisahkan seekor arnab yang membalas dendam pada seekor racoon dengan membakarnya dan melemaskannya di sebatang sungai

4. Kawaguchiko Station

Hentian terakhir kami adalah stesen Kawaguchiko. Hentian pertama dan yang mula -mula kami naiki sebelum ini.  Hentian ini jugalah hentian terakhir kami naik bas retro ni. Dari sini kami balik ke hotel untuk ambil beg dan menunggu bas di stesen Kawaguchiko untuk ke Lapangan Terbang Haneda.

Kalau kami banyak lagi masa banyak tempat yang kami boleh kunjungi dengan bas retro ni. Rasanya dua hari baru cukup untuk benar-benar mengeksplorasi tempat ni. Barulah berbaloi dengan 2 day pass yang kami beli.

Perjalanan menaiki bas ke lapangan terbang memakan masa selama 2 jam setengah. Kami sampai di airport pada pukul 5.30 p.m. Agak awal sebab flight kami pada pukul 11.55 malam. Mula-mula berniat untuk jalan-jalan di Tokyo. Tapi akhirnya tak jadi sebab takut rushing dan badan pun dah penat berkembara di Jepun selama 8 hari. Akhirnya kami hanya jalan-jalan di sekitar airport sahaja sebelum menaiki flight pada pukul 11.55 mlm.

Sayonara Japan. Till we meet again. Hopefully!