Saturday 23 April 2016

Jalan - jalan Korea 2012: Yeosu World Expo

2 Mei 2012

Selepas checkout hotel (hotel kami ini terletak berdekatan dengan lapangan terbang Incheon) pada pukul 6.00 pagi kami terus menaiki shuttle van ke Lapangan Terbang Incheon untuk menaiki keretapi ke Seoul Station dan seterusnya menaiki keretapi laju ke Yeosu.

Inilah pengalaman pertama kali untuk menaiki keretapi di Korea jadi agak kekok mula-mulanya. Beli tiket di mesin pun terkial -kial dan mencari stesen pun sama. Alhamdulilah kami berjaya menaiki keretapi ke Yeosu pada pukul 8.00 pagi. Perjalanan ke Yeosu ni mengambil masa selama 2 jam sahaja. Pemandangan dari Seoul ke Yeosu ni tidaklah berapa menarik. Kami melalui concrete jungle dan ladang-ladang di sepanjang perjalanan. Mungkin kami datang ke sini semasa penghujung musim bunga jadi permandangan nampak biasa sahaja.

keretapi yang kami naiki

Tujuan kami ke Yeosu ni adalah untuk melawat Yeosu World Expo yang kebetulannya berlangsung pada tarikh kami datang ke Korea. Tema expo ini adalah “The Living Ocean and Coast” dengan sub tema “Preservation and Sustainable Development of the Ocean and Coast,” “New Resources Technology,” and “Creative Marine Activities.

Sebanyak 105 buah Negara menyertai ekspo ini termasuklah Malaysia. Namun sepanjang kami berada di sini tidak ramai pengunjung daripada negara lain kelihatan. Kebanyakannya warga korea sendiri. Tiket masuk ke ekspo ini adalah RM90 seorang. Terdapat 4 pavilion yang ada di pameran ini iaitu

a) The main pavilion - merupakan main event di ekspo ini dan bangunan ini dibina khas untuk mempamerkan kehidupan marin di laut, bahaya yang dihadapi dan bagaimana kita boleh melindungi hidupan di laut. Kesemua ini disampaikan dengan cara yang unik dan menggunakan teknologi terkini pada masa itu

b) The Korea Pavilion - Tarikan utama adalah 360 darjah theatre yang mempamerkan maklumat berkenaan industry marin di Korea

c) International Pavilion - di mana semua negara yang menyertai pameran ini diberi ruang untuk mempamerkan bahan pameran mereka berdasarkan tema

d) Sub pavilion - tarikannya adalah climate experience hall

Pemandangan di kawasan ekspo

Selepas menghabiskan masa beberapa jam di sini kami pun bertolak ke Busan dengan menaiki bas dari stesen bas Yeosu. Untuk ke stesen bas Yeosu ni dari ekspo kami menaiki teksi. Perjalanan bas ke Busan pula mengambil masa selama 2 jam.

Stesen bas Yeosu dan bas yang kami naiki

Gambar di sepanjang perjalanan tidak dapat dipaparkan kerana penulis tak ambil gambar. Sudah zzz.. di sepanjang perjalanan. Kami sampai di stesen bas Busan pada pukul 8 malam. Dari sana kami menaiki subway untuk hotel.